انحراف تیغه بینی Septal Deviation

تیغه بینی دیواره ای است که فضای بینی را به دو حفره مجزای راست و چپ تقسیم می کند. نیمه پایینی این تیغه غضروفی و نیمه بالای آن استخوانی است. تیغه بینی نیز مثل سایر اجزای بدن تا پایان بلوغ رشد می کند و بر ابعادش افزوده می شود. چندین مرکز غضروف سازی و استخوان سازی در رشد هماهنگ تیغه بینی موثرند. بدیهی است اگر به هر دلیلی یکی یا چند تا از این مراکز غضروف سازی یا استخوان سازی کمتر و یا بیشتر از حد معمول رشد کنند، تیغه بینی ممکن است از خط وسط منحرف شده و در ناحیه ای به سمت راست یا چپ کج شود. این کجی معمولا در قسمت داخلی بینی است و تأثیری روی شکل ظاهری بینی نمی گذارد، اما گاهی اوقات این کجی باعث گرفتگی یکی یا هر دو مجرای بینی و در نتیجه مشکل تنفسی می شود که به شکل انسداد تنفسی، خرخر شبانه، کاهش حس بویایی، خشکی بینی و خون دماغ بروز می کند و البته در دراز مدت می تواند علایم و عوارض دیگری از جمله سینوزیت، مشکلات گوش و مشکلات قلبی ریوی را باعث شود.

 

انحراف تیغه بینی
انحراف تیغه بینی

 

انحراف تیغه بینی
انحراف تیغه بینی

 

علاوه بر رشد ناهماهنگ فوق الذکر، وارد آمدن ضربه به بینی، یکی دیگر از عوامل اصلی پیدایش انحراف تیغه بینی است. این ضربه ممکن است هنگام تولد نوزاد و حین گذر از کانال زایمان به بینی او وارد شود و یا در طول زندگی اتفاق بیفتد. در مواردی که انحراف تیغه بینی خیلی شدید باشد، علاوه بر مشکل فوق الذکر می تواندباعث تغییر شکل ظاهری بینی نیز گردد. اگر شدت انحراف تیغه بینی به حدی باشد که باعث انسداد تنفسی شده باشد باید آنرا با جراحی اصلاح کنیم. این عمل می تواند به طور مجزا و یا همراه با اعمال جراحی پلاستیک بینی، پولیپ بینی، جراحی سینوس و یا کوچک کردن شاخک های بینی انجام شود.

نوع بیهوشی:

با هر دو روش نیمه بیهوشی و بیهوشی عمومی قابل انجام است.

مدت عمل :

حدود نیم ساعت

مدت بستری شدن:

بیمار روزی که عمل می شود همان روز نیز مرخص می شود.

مراقبت های بعد از عمل:

۱- داروهای تجویزی را مصرف نمایید.
۲- عمل از طریق داخل بینی انجام می شود و لذا هیچگونه برشی روی بینی و یا صورت شما داده نمی شود.
۳- مش یا تامپون داخل بینی روز دوم یا سوم از داخل بینی خارج می شوند.
۴- برای تسریع روند التیامی و برای باز شدن بینی تا ده روز بعد از عمل بینی خود را با سرم شستشو دهید و سپس پماد آنتی بیوتیک بمالید.