پولیپ بینی Nasal Polyposis

وقتی ما به طور طبیعی از بینی نفس می کشیم، بینی هوای وارده را گرم و مرطوب و تمیز می کند. در صورتی که بینی انسداد داشته باشد تنفس ما دهانی می شود و در نتیجه هوایی که به ریه می رسد دیگر گرم و مرطوب و تمیز نخواهد بود و این امر می تواند باعث وجود مشکلاتی گردد.

پولیپپ بینی یکی از عوامل ایجاد کننده انسداد بینی است. پولیپ بینی معمولا به دلیل آلرژی بینی ایجاد می شود که ممکن است با حساسیت های دیگری مثل آسم و یا حساسیت های پوستی نیز همراه باشد. بدلیل حساسیت، مخاط بینی متورم شده و کم کم به شکل نسج اضافی در می آید که داخل بینی و سینوسها را پر می کند و به تدریج بر میزان آن افزوده می شود. پولیپ های بینی غالباً متعدد و متحرک هستند. معمولا پایه دار هستند در مواردی که پولیپ خیلی بزرگ شود از سوراخ بینی نیز قابل رویت است و گاهی می تواند از پشت بینی وارد حلق شود و وقتی که بیمار دهانش را باز کند از پشت کام دیده می شود. پولیپ باعث تنفس دهانی، خرخر شبانه، سینوزیت، مشکلات گوش، کاهش حس بویایی و در نهایت مشکلات قلبی، ریوی می گردد.

جراحی پولیپ بینی
جراحی پولیپ بینی

 

جراحی پولیپ بینی
جراحی پولیپ بینی

 

جراحی پولیپ بینی
جراحی پولیپ بینی

 

علت ایجاد پولیپ بطور کامل مشخص نیست و التهابات مزمن بینی و سینوس منجر به ایجاد پولیپ می شود مخصوصا در افرادی که زمینه ژنیتیکی آلرژی و آسم دارند دیده می شود.

از نظر شیوع بیشتر در افراد بالغین حدود ۴۰ سال مشاهده می شود و مردان دو برابر زنان گرفتار می شوند و معمولا در کودکان زیر ۱۰ سال دیده نمی شود.

تشخیص .اگر پولیپ بزرگ باشد با معاینه بینی قابل تشخیص است ولی اگر کوچک باشد با اندوسکوپی تشخیص داده می شود.وبرای تعیین وسعت گرفتاری پولیپ از سی تی اسکن و یا ام آر آی استفاده می شود

درمان ضدآلرژی برای به تعویق انداختن پیدایش پولیپ و یا کاستن از سرعت رشد آن موثر است و خط اول درمان استفاده از اسپری های استروئیدی بینی است ولی چنانچه پولیپ ایجاد شد و اندازه آن به حدی رسید که باعث انسداد بینی گردید لازم است با عمل جراحی برداشته شود.

جراحی پولیپ بینی
جراحی پولیپ بینی

 

نوع بیهوشی:

با هر دو روش نیمه بیهوشی یا بیهوشی کامل قابل انجام است.

 

مدت عمل :

حدود ۳۰ -۴۰ دقیقه

 

مدت بستری شدن:

۶ساعت بعد از عمل می توانید مرخص شوید.

 

مراقبت های بعد از عمل:

مصرف داروهای تجویز شده

 

نکاتی که باید بیمار بداند:

۱٫ پولیپ از طریق داخل سوراخ های بینی برداشته می شود لذا هیچ گونه برشی روی صورت یا بینی شما داده نمی شود.
۲٫ معمولا پولیپ بینی با سینوزیت همراه است که می توان هم زمان جراحی سینوس را نیز انجام داد.
۳٫ در صورت لزوم جراحی پلاستیک بینی، با اصلاح انحراف تیغه بینی و یا کوچک کردن شاخک های بینی و یا با برداشتن پولیپ می توان هم زمان انجام داد.
۴٫ احتمال عود پولیپ بینی بالاست چرا که علت پیدایش آن حساسیت بینی است و این حساسیت با عمل جراحی برطرف نمی شود. لذا به همان دلیلی که پولیپ ایجاد شده است احتمال دارد که چندین ماه و یا چندین سال بعد از عمل مجدداً پولیپ تشکیل شود.

در خاتمه به این بیماران توصیه می شود که ۲ موضوع را در نظر داشته باشند ۱- بیماری پولیپ مزمن است ۲- عود بیماری بالاست لذا باید صبور باشند و پیگیر درمان باشند.