جراحی لوزه و لوزه سوم Adenotonsillectomy

جراحی برای برداشتن لوزه ها شایع ترین عمل جراحی کودکان است. لوزه ها قسمتی از بافت ایمنی بدن هستند. وجود لوزه ها از زمان تولد تا حدود شش ماهگی ضروری است. در شش ماهگی سیستم ایمنی بدن آنچنان گسترش یافته است که بودن یا نبودن لوزه مثل برداشتن سطل آبی از یک دریای بزرگ است. برخورد عوامل میکروبی و محرک به سلولهای ایمنی موجود در لوزه باعث بزرگ شدن لوزه ها می شود و بزرگی لوزه های کامی (که از طریق دهان قابل رویت هستند) و لوزه سوم (که در خلف بینی واقع شده) باعث مشکلات متعددی می شود.

از جمله:

۱٫ بزرگی لوزه ها باعث می شود، تنفس فرد دهانی شود. یعنی نتواند از بینی نفس بکشد و این امر خود باعث خرخر شبانه و تغییر حالت استخوان فک ها می شود. ضمنا هوا بجای اینکه از بینی عبور کرده، گرم و مرطوب و تمیز شده و به حلق برسد، مستقیماً به حلق رسیده و باعث تحریک مزمن گلو می گردد.

۲٫ بزرگی لوزه ها می تواند باعث عفونت های مکرر گوش میانی و سینوس ها گردد.
۳٫ بزرگی لوزه ها مانع تغذیه مناسب کودک و همین طور اکسیژن رسانی می شود و این دو عامل خود باعث می شوند که رشد فیزیکی کودک با مشکل مواجه شود.
۴٫ گاهی اوقات لوزه ها مکرراً دچار عفونت چرکی می شوند که البته در چنین حالتی ممکن است بدنبال عفونت های چرکی مکرر اندازه لوزه ها حتی از حالت معمول هم کوچکتر شود اما جدای از اندازه آنها چون بعنوان کانون عفونت عمل می کنند مضر می باشند.

۵٫ بزرگی لوزه ها بخصوص لوزه سوم می تواند باعث تجمع مایع در پشت پرده گوش ها شود که این امر به نوبه خود می تواند می تواند مشکلاتی را برای کودک ایجاد کند.
با توجه به موارد فوق می بینیم لوزه هایی که خود باید باعث سلامتی ما باشند در موارد کمی باعث بروز مشکلاتی می شوند و در چنین مواردی است که ما توصیه می کنیم باید لوزه ها برداشته شوند.
متأسفانه بعضی از والدین با این استدلال که با بزرگ شدن کودک مشکلات وی برطرف می شود سعی می کنند از عمل لوزه های کودکشان اجتناب نمایند حال آنکه چنین افرادی باید بدانند آنها با این کار عوارضی را که بر شمردیم به کودکشان تحمیل می کنند. به عبارت دیگر همه ما مایل هستیم تا آنجائیکه ممکن است کودک و یا عزیزمان تحت عمل جراحی قرار نگیرد اما در چنین حالاتی دیگر حق انتخاب نداریم.
قبل از عمل از بیمار آزمایش خون بعمل خواهد آمد. روز عمل بیمار ناشتا خواهد بود. عمل حدود نیم ساعت بطول می انجامد. بیمار یک شب در بیمارستان بستری و تحت درمان و مراقبت قرار می گیرد.

جراحی لوزه و لوزه سوم
جراحی لوزه و لوزه سوم

 

نکاتی که باید بدانید

۱٫ بیمار تا شش ساعت بعد از عمل از خوردن و آشامیدن اجتناب نماید.
۲٫ رژیم غذایی تا ۱۰ روز بعد از عمل باید هم نرم و هم سرد باشد به عبارت ساده تر غذاهای سفت یا داغ ممنوع است.
۳٫ بیمار ممکن است روز دوم تا ۵/۳۸ درجه تب کند. این امر طبیعی است.
۴٫ بیمار بعد از عمل به دلیل درد مختصری که شاید هنگام بلع داشته باشد ممکن است کمتر غذا بخورد. لازم است بدانید غذا خوردن باعث می شود زخم سریعتر التیام پیدا کند. لذا بیمار را به غذا خوردن تشویق نمایید.
۵٫ بعد از عمل، بخصوص روزهای پنجم و ششم ممکن است بیمار کمی گوش درد داشته باشد که ناشی از حس دهی مشترک گوش و حلق است و ارتباطی به خود گوش ندارد.
۶٫ از روز دوم به بعد در محل لوزه ها یک قشر خاکستری ایجاد می شود. این قشر خاکستری لخته فیبرین است و قسمتی از روند التیامی است. کسانی که به این مسئله آگاه نباشند ممکن است به غلط آنرا چرک بپندارند.
۷٫ بوی بد دهان تا چند روز بعد از عمل طبیعی است و بدلیل چرک کردن محل عمل نیست.

 

جراحی لوزه و لوزه سوم
جراحی لوزه و لوزه سوم